Wednesday, March 08, 2006

من کی ام؟

امروز داشتم باخودم فکر می کردم که اگه الان یه مریخی (یه کسی که خارج از مرزهای هویتی این کره هست) بیاد و از من بپرسه تو کی هستی اولین جواب من بهش چیه*؟
دانشجوی دانشگاه مریلند؟
همسر علی؟
شهروند ایرانی؟
مهاجردانشجو به آمریکا؟
یه زن ایرانی؟
یه زن؟
یه مسلمون؟
یه بنده خدا؟
یه انسان روی کره زمین؟...نه این یکی رو اگه بگم غلو کردم! آخه مگه من با اینهمه غل و زنجیرهای عقاید--یا حتی گاهی تعصبهای مختلفی-- که به پام بستم می تونم راستی راستی ادعا کنم که اینقدر آزاد فکر می کنم که هویت خودم رو یه انسان روی کره زمین می بینم؟ ...ولی راستی من کی هستم؟ جواب این سئوال خیلی مهمه! ولی فکر می کنم که اولین جواب هم به این سئوال تو شرایط مختلف تغییر می کنه...و هر جوابی که تو یه مجموعه شرایط خاص بعنوان جواب اول بهش بدیم می تونه اولویتهامون رو تو اون برهه از زندگی تا حدودی تعریف کنه!؟ شماها چی جواب می دین به این سئوال؟
اشاره *: اصل این سئوال رو تو یه کار تحقیقاتی که برای سازمان جوانان انجام می دادم-- حدود پنج سال پیش-- بهش برخوردم ولی نمی دونم چرا یهو امروز وسط اینهمه کار و درس قلمبه شد و زد بیرون:))) شاید یه بهانه برای درس نخوندن:)))طبق معمول!؟

6 Comments:

At 2:54 PM, Blogger گیتی خزاعی said...

خیلی از ما کم و بیش با این سوال مواجه می شیم... من بارها پیش اومده که وسط این همه "من" خودم رو گم کرده ام .... اما می دونی نسیم، این روزا فکر می کنم اصلا با این قضیه نباید اینجور برخورد کنیم.... "من ها" در طول هم نیستند... همه شون در عرض هم هستند و مجموع اوناست که "من " رو می سازه... همون منی که همه می بینن... خیلی ها دوستش دارن و خیلی ها نمی
تونن تحملش کنن....آخر اینو بخون :)
http://gitan.blogspot.com/2004/07/blog-post_11.html
باشه

 
At 2:28 AM, Anonymous Anonymous said...

من هم همیشه از خودم می پرسم بر کجای نقشه هستی ایستاده ام. راستی یه کتاب در مورد هویت اجتماعی بخون با اینکه علمی اند ولی آدم آرام می شه که خود چه جوری شکل می گیره و هویت چیه و چه جوری می شه آن را شناسایی کرد. البته شاید کتابی در مورد هویت خواندی!!!
در ضمن برای من یه دوست خوب و ساپورتیو هستی!!!

 
At 2:29 AM, Anonymous Anonymous said...

چه جالب نسیمی! این دقیقا موضوعیه که من ترم پیش یه کم روش کار کردم اما به دلیل اینکه خیلی گسترده بود و هم بحثای روانشناسی، هم جامعه شناسی، هم مردم شناسی رو تو خودش داشت بیخیالش شدم.آخه جواب این سوال بسته به شرایط اجتماعی، سیاسی و... در آدما فرق میکنه.

 
At 2:38 AM, Anonymous Anonymous said...

مثلا در شرایطی که یه کشور در حال جنگه و حس وطن پرستی آدما چه با تبلیغات کشورا و چه توسط خود آدما تحریک میشه، جواب "من اهل یه کشورم" مثلا من یه ایرانیم بیشتر ممکنه شنیده بشه. یا وقتی که اون آدم یه مهاجره شاید اصرارش برای اینکه بخاد هویت ملیشو نشون بده بیشتر باشه.

 
At 2:53 AM, Anonymous Anonymous said...

به علاوه بستگی داره این سوال رو کی و کجا بپرسه. اگه واقعا یه مریخی این سوال رو بپرسه فکر میکنم بهترین جواب همون که "من یک انسانم" باشه. اما اگه یه خبر نگار بیاد جلو واین سوال رو از آدم بپرسه،احتمالا آدم رو هویت اجتماعیش و یه چیزی مثل شغلش مانور میده. مثلا میگه من یه دانشجوام یا یه نویسندم یا هرچی.

 
At 2:58 AM, Anonymous Anonymous said...

و وقتی که مثلا بحث تمایزهای جنسی مطرح باشه، طرف برمیرده میگه که "من یه زنم". (ببخشید طولانی شد:( طبق معمول وراجی کردم)

 

Post a Comment

<< Home